ساخت مسکن ملی با حداقل هزینه 

ساخت مسکن ملی با حداقل هزینه 
ساخت مسکن ملی با حداقل هزینه 

آهن پرایس: بر اساس آخرین اخبار منتشره قیمت هر مترمسکن نهضت ملی مسکن معادل 4.5 میلیون تومان است البته در سال جاری نرخ تعدیل های فصلی نیز بر این مبلغ افزوده خواهد شد. مساله ای که وجود دارد با افزایش قیمت مصالح از جمله سیمان ، گچ، قیمت میلگرد ...

آهن پرایس: بر اساس آخرین اخبار منتشره قیمت هر مترمسکن نهضت ملی مسکن معادل 4.5 میلیون تومان است البته در سال جاری نرخ تعدیل های فصلی نیز بر این مبلغ افزوده خواهد شد. مساله ای که وجود دارد با افزایش قیمت مصالح از جمله سیمان ، گچ، قیمت میلگرد و سایرآهن آلات آیا مبلغ متری 4.5 میلیون تومان عملی هست؟

 هزینه های اعلام شده جهت محاسبه ساخت نهضت ملی مسکن بر اساس اعلامی های سازمان برنامه بودجه است و نکته جالب در ساخت مسکن ملی این است که برخلاف برخی اظهارنظرها که بیان می شد با این مبلغ ها نمی شود خانه ساخت هم اکنون عملیات ساخت ادامه دارد و اصلا متوقف نشده است. 

اما انبوه سازان برای ساخت مسکن ملی رقمی بیش از 4.5 میلیون را مدنظر دارند و اظهار می نمایند که در صورتی می پذیرند که پروژه های واحدهای نهضت ملی را بسازندکه تا سقف دو میلیون تومان در هرمترمربع افزایش قیمت ساخت اعمال گردد. 

از سوی دیگر مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی اعلام داشته است که عملیات ساخت مسکن ملی در کل نظام عمرانی کشور به همین ترتیب محاسبه خواهد شد و بارها نیز اعلام شده است که سازندگانی که آمادگی دارند نسبت به عقد قرار داد اقدام ورزند. 
بر اساس اظهارنظرها و اعلامات از سوی سازندگان مشخص است که متقاضی هستند با مبلغ بیشتری قرار بسته شود. 

وزیر راه و شهرسازی معتقد است که برای رعایت منافع اقتصادی مردم و توجه به دهک کم درآمد جامعه نسبت به افزایش قیمت مسکن ملی مخالفت دارد و مسکن هایی که در حال حاضر نیز در دست ساخت است نیز با همین مبلغ ساخته می شوند. 

بر اساس بررسی های انجام شده در هیات دولت و مجلس امکان ساخت مسکن با قیمتی که اعلام شده وجود دارد و مهمتر اینکه از زمانی که ساخت مسکن ملی استارت زده شده است متوقف نشده اما با تمامی این اوصاف شاید تا حدودی امکان تعدیل قیمت وجود داشته باشد. براساس بیانات رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پروژه هایی که پیشتر شروع شده اند در شش ماه اول سال 1401 افتتاح خواهند شد. 

وضعیت واحدهای نهضت ملی مسکن 

ثبت نام برای مسکن ملی به این صورت است که در ابتدای امر زمین مورد نظر و ظرفیت تعداد واحدها برای ساخت مشخص می شود. پس از این مرحله پروژه ها در سامانه بارگذاری خواهد شد و بر اساس ظرفیت موجود ثبت نام ها انجام می گردد.تعداد ثبت نام کنندگان مسکن ملی بالغ بر 2 میلیون و 300 هزار نفر بوده است و در حال حاضر در مرحله تایید و بررسی هستند که در این مرحله نیز ممکن است برخی از متقاضیان حذف گردند. 

بر اساس آمار اعلامی از سوی معاونت مسکن وزارت راه تا کنون بالغ بر 900 هزار واحد نهضت ملی مسکن در مرحله خاکبرداریوفنداسیون می باشد. وزارت راه نیز در ماه گذشته اعلام داشت که ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تا مرداد ماه می تواند به 2 میلیون واحد برسد همچنین به تعداد یک میلیون واحد مسکونی نیز در مراحل مختلف از پی ریزی تا نازک کاری رسیده است. 

به طور کلی مجموع پروژه های حمایتی در جهت ساخت مسکن که در حال حاضر در دست اقدام است، 530 هزار واحد طرح اقدامات مسکن ملی و بالغ بر 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن و همچنین 108 هزار واحد طرح خودمالکی  تا کنون به بانک معرفی شده اند. 

تعهد دولت ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی است که این یک میلیون به طور مجزا به 800 هزار واحد در سطح شهری200 هزار واحد در سطح روستایی اجرا می گردد که هم اکنون دولت از این میزان سقف مشخص شده جلوتر نیز می باشد و در خلاصه کلام دولت سیزدم در ساخت مسکن ملی بحث اصلی و مهم که تهیه زمین است را انجام داده است و به عبارتی 70 درصد اصلی تهیه زمین است که انجام شده است و 30 درصد مابقی بحث ساخت و ساز می باشد. 

بنابراین اخبار و آمار منتشر شده دولت سیزدهم قانون جهش تولید و تامین مسکن یا به عبارتی همان طرح نهضت ملی مسکن راکه در مرداد 1400 به تصویب رسیده بود را در دسته برنامه های کلان خود قرار داده است. 

در ادامه می توانید این مقاله رانیز مطلالعه نمایید :عوامل موثر بر قیمت تیرآهن

دولت با تلفیق دو مبحث مهم اقدام ملی مسکن و افزایش تسهیلات تا رقم 450 میلیون تومان هدف گذاری احداث 4 میلیون واحد مسکونی را با همت قوی دنبال می نماید. شایان ذکر است که بانک ها نیز ملزم شده اند که در سال 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات را به جهش تولید مسکن اختصاص دهند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)